tirsdag den 6. november 2012

Delete alle lærebøger


Hvorfor kan eleverne ikke finde ud af selv de simpleste ting?

Det er sæson for større skriftlige opgaver i gymnasiet, og vi undervisere vånder os over elevernes uduelighed. Vi kan ikke forstå, at det kan være svært at forholde sig kritisk til sine kilder, eller lave korrekt kildeangivelse og litteraturliste i sine opgaver. Men har vi egentlig grund til at undre os?

Jeg mener nej.

Når vi chokeres over, hvor svært det er for eleverne, at leve op til de formelle krav til en større skriftlig opgave, kommer jeg til at tænke på julen 2004, som jeg tilbragte hos min fætter i Canada. Min grand-niece (hedder det vist) fik et plastik-kasseapparat i julegave, og barnets mor var bekymret over, at Hannah ikke af sig selv puttede mønterne ned i kasseapparatet – ja den lille fireårige vidste faktisk ikke, hvordan man skulle bruge et kasseapparat. Men det var jo ikke så underligt.

Små børn i vore dage, har ikke det samme forhold til mønter som vi havde. Dels læser de ikke Anders And, dels betaler vi kun med mønter når vi køber sort; alle andre transaktioner foregår med elektroniske overførsler. Faktisk blev jeg i sidste uge stoppet på vejen derhjemme af naboens børn, der havde etableret et betalingsanlæg. Jeg skulle betale med Dankort, før jeg kunne passere.

For at skære min pointe ud i pap: Små børn i dag er fremmedgjorte overfor konceptet mønter, fordi de ikke ser dem i brug. Gymnasieelever har det svært med kildekritik og litteraturhenvisninger, fordi de ikke ser det i brug. Som Mao sagde: ”Hvor kommer ideerne fra? Falder de ned fra himlen? Nej, de opstår af praksis.” Hvis vi forlanger eleverne skal kunne finde ud af kildehenvisninger, skal vi vise dem det i praksis. 

Roden til miseren ligger i genren ”en lærebog” – og navnlig i subgenren ”en lærebog i gymnasiet”.  Den typiske lærebog til gymnasiet indeholder ingen kildehenvisninger og ingen litteraturliste. Genren er alvidende fortæller. Man forestiller sig, at forfatteren simpelthen er født med den viden vedkommende øser ud af, og det forventes ikke, at eleven kan have interesse i at få dokumentation for indholdet. Det er det vi præsenterer eleverne for til daglig, men det er langt under den standard, som vi forlanger eleverne skal præstere til større skriftlige opgaver.

Umiddelbart lyder det til, at der ikke er noget at gøre. Vi kan jo ikke bare afskaffe lærebogen…

Eller kan vi? Den seneste udvikling i informationsteknologien, har gjort informationssøgning, bearbejdning og udveksling nemt og ukompliceret. Efter i over et halvt år at have arbejdet rutinemæssigt med fællesdokumenter (som google.docs), bliver jeg stadig overrasket over hvor meget, der pludselig er blevet muligt.

Jeg eksperimenterer i stigende grad med, kun at give eleverne et scan af op til 20 sider af en given lærebog (det er Copydans grænse for hvor meget vi må kopiere). Til gengæld giver jeg dem gerne materiale fra forskellige bøger, ligesom jeg opfordrer eleverne til at selv at søge materiale. Det faste pensum bliver fortrængt til fordel for informationer, som eleverne selv udvælger, og selv arbejder videre med, indtil de har skabt deres eget materiale. Når dokumentet ligger online, og alle kan redigere i det, går denne proces langt hurtigere end tidligere.

Det nye elevproducerede materiale er naturligvis udsat for peer review (af andre elever og undertegnede), ligesom det rummer kildehenvisninger og litteraturliste. Det vil optræde på undervisningsbeskrivelsen som kernestof, med et link så censor kan se det. Målet med hele øvelsen er at eleverne, når de skal skrive den store skriftlige opgave i 3g, har udviklet deres informationskompetencer i en sådan grad, at alle nu er fortrolige med formalia.

Så hvad skal vi egentlig med lærebogen?

Produktivkræfterne har nu udviklet sig således, at de står i modsætning til den eksisterende samfundsorden, og eftersom overbygningen er et produkt af basis, er det kun et spørgsmål om tid, inden disse strukturer vil være fortid. Vores vaner dikterer os stadig, at vi skal anvende færdige og uforanderlige lærebøger, men informationsteknologien har overflødiggjort lærebogen som konstruktion. Og fundamentet for disse vaner eroderes allerede, fordi ”måden hvorpå det materielle liv produceres, skaber betingelserne for det sociale liv” (fra Karl Marx: Kritik af den politiske økonomi, 1859). 

Se min screencast om hvordan eleverne kan tilegne sig informationskompetence

6 kommentarer:

  1. Vældig interessant og tankevækkende. Og tanken er jo heller ikke fremmed for højere uddannelser. Vi kan ikke komme uden om, at der ligger OCEANER af viden tilgængelig på nettet, så vores opgave fremadrettet kan meget vel være at lære vores elever og studerende at være kildekritiske og arbejde kollaborativt i videndelingmiljøer. Viden er magt, men videndeling er adgang til fremtiden.

    SvarSlet
  2. På tide at få Marx på banen i al didaktik-snakken :)
    Vh. Peter (Gawinski)

    SvarSlet
  3. Hej Peter. Tak fordi du fik mig på IT-vognen.

    SvarSlet
  4. Hej Balder
    Der var desværre ikke tid på PF mødet i dag til at diskutere dine kontroversielle synspunkter på lærebøger. Når jeg siger desværre er det fordi anvendelsen af lærebøger i gymnasiet har været en del af mit forskningsfelt i de sidste 10 år. Studiet af lærebøger har jeg bl.a. beskrevet i nogle artikler, en rapport og i min ph.d. afhandling. I min afhandling er der en række referencer til andre studier i lærebøger. Jeg kunne selvfølgelig stadig godt tænke mig at diskutere dine synspunkt. I første omgang kan jeg henvise til det omtalte materiale som kan findes på min blog flemmingbolsen.dk.
    bh
    Flemming

    SvarSlet
  5. Super interessant tanke, at lærebøger faktisk er dårlige eksempler på, hvordan eleverne selv skal skrive. Det er jo indlysende rigtigt! Træls at jeg ikke selv er kommet på det...
    Men hvad konsekvensen af den sandhed så skal være, er et helt andet spørgsmål. Har du evalueret det læringsmæssige udbytte af din teknik med elevproduceret materiale?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. I dette indlæg: http://digitaldannelseigymnasiet.blogspot.dk/2014/03/elevproducerede-lremidler-erfaringer.html

      Slet