”Og så har I
vel også lavet fremlæggelser?” blev jeg spurgt om, da vi lærere på skift
fremlagde, hvad vi havde lavet med klassen de sidste par måneder. Men det havde
jeg ikke.
Min modvilje
mod fremlæggelser var bundet i, tror jeg, at det tog en masse tid, og sendte
mig som underviser ud i periferien. Det er imidlertid ikke valide grunde til at
undlade at lave fremlæggelser, for det er jo fremragende, når eleverne laver
noget på egen hånd, og man ser altid nye sider af eleverne, når de får lov at
udfolde sig på denne måde. Så naturligvis skulle vi også lave nogle
fremlæggelser.
Det var ikke
en ubetinget succes.
Jeg delte
klassen op i ni grupper, der hver lavede en fremlæggelse på en halv time
(inklusiv debat, tilbagemelding og kort pause). Det vil sige at det tog 3
moduler af 90 minutter for hele klassen at overvære alle ni seancer. Det var
hårdt. Jeg tror alle (inklusiv mig selv) til sidst tabte koncentrationen. Der
var altså ikke noget i vejen med selve arbejdsprocessen, men afslutningen var
ulidelig.
Hvad skulle
jeg have gjort?
Jeg kunne
have delt klassen i tre, og ladet eleverne fremlægge for hinanden i disse
mindre fora. I så fald kunne det have været færdiggjort på et modul. Men så
havde eleverne ikke kunnet få feedback fra mig, og jeg ville ikke have kunnet
se, hvordan den enkelte præsterede (jeg kan jo ikke være tre steder på en
gang).
Jeg havde
også overvejet at lade eleverne lave en film i stedet for en fremlæggelse. Film
varer kortere tid end fremlæggelser, de ville være gemt for altid, og vi ville
ikke behøve se alle film, det ville være tilstrækkeligt, at jeg så alle
produktionerne. Når jeg ikke gjorde det, var det fordi jeg frygtede, at de
tekniske aspekter ved filmproduktion ville overskygge de faglige. Endvidere er
jeg af den opfattelse, at det ikke giver mening at lade eleverne bruge meget
tid på det tekniske, hvis de ikke skal opøve rutine i det pågældende redskab,
og jeg havde ikke forestillet mig, at de skulle lave film hele tiden.
Løsningen
blev et nyt IT-redskab, som jeg netop havde hørt om; en screencast.
En
screencast er en videooptagelse af et udsnit af, hvad der sker på min skærm, hvor
man kan høre, at jeg taler ind over. Det er med andre ord en videooptagelse af
en præsentation. Og så lever screencasts i allerhøjeste grad op til mit krav
om, at didaktiske IT redskaber skal være simple.
Hør hvor
nemt det er: Man kan lave en screencast med det gratis værktøj http://screencastomatic.com/.
Man trykker på ”start recording”, så dukker kontrolpanelet op. Når du trykker
på den røde knap starter optagelsen. Du kan pause optagelsen, mens du orienterer
dig i dit manuskript, finder en ny side frem osv. Når optagelsen er færdig, kan
du med et klik med musen ligge optagelsen på youtube. Det kan ikke blive
nemmere.
Jeg har nu
gennemført mange forløb, hvor et længerevarende projektarbejde har udmundet i
et elektronisk produkt i form af en screencast. Det tekniske har ikke fyldt
meget, bortset fra at lydkvaliteten ikke altid har været god (anbefal eleverne
at bruge en ekstern mikrofon, der sidder en i samlingen i deres høretelefoner).
Det har ofte været sådan, at en eller to grupper laver en gammeldags mundtlig
fremlæggelse, samtidig med at vi ser en eller to af screencast-produktionerne.
De sidste produktioner kan jeg selv se senere.
Nu kan jeg
(og eleverne!) meget bedre overkomme projektarbejde med fremlæggelser.
P.S. Selvom
en screencast er et mundtligt produkt, har jeg inddraget ny skriftlighed ved at
bede eleverne også aflevere manuskriptet som de læser højt fra. Andre IT
værktøjer er også blevet inddraget: Gruppernes manuskript er lavet i et
fællesdokument (google.docs), som jeg havde adgang til, så jeg kunne følge med
- og blande mig - i deres arbejde, efterhånden som det skred frem. Selve
præsentationen som blev vist med screencast, var lavet i en prezi (en ny og
mere fancy afløser til powerpoint).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar