Læs her hvorfor…
- du bør starte med Facebook, når du introducerer
sociale medier i undervisningen
- Facebook er velegnet til at bibringe eleverne
digital dannelse
- du skal være venner med dine elever på Facebook
Jeg har oprettet en profil på Facebook.
Det skete den 18. september i år. Jeg erkender, at
jeg gjorde det modstræbende, men det var i virkeligheden fordi, jeg ventede til
tiden var moden. Det er den nu. Facebook er et stærkt redskab til undervisning.
Hvorfor er vi så mange, der har været skeptiske
overfor Facebook? Fordi vi har set venner, familiemedlemmer og elever bruge
Facebook ureflekteret til at poste fjollede fotos og ligegyldige kommentarer om
ingenting. Lad det være sagt straks, lige netop den funktion har ingen
interesse for os.
Det smarte ved Facebook er de mange grupper der
findes, hvor der deles viden og udveksles synspunkter, samt muligheden for at oprette
nye grupper, hvor din klasse kan diskutere skriftligt.
Den vigtigste grund til at netop Facebook er det
sociale medie, som virkelig hitter i undervisningen, er at eleverne kender det,
og elsker at bruge det. Det faktum gør Facebook til et oplagt sted at starte,
når man vil inddrage de sociale medier i undervisningen.
På kurset IT-didaktik: IT og medier i gymnasiet,
hvor jeg har haft en dobbeltrolle som både lærer og lærerende, har vi (20
gymnasielærere) evalueret på vores erfaringer med brug af sociale medier. Her
har stort set alle undervisere haft positive erfaringer med Facebook.
Men hvad bruger man det til? Jeg har faktisk allerede
skrevet det. Du bruger Facebook hvis du gerne vil have diskussion og
erfaringsudveksling. Men hvorfor – spørger du med god ret – skal det foregå på
Facebook? Hvorfor ikke på klassen?
Det skal også foregå på klassen. Men hvis du beder
eleverne om at diskutere på Facebook, får du aktiveret alle elever på en gang. Desuden:
Erfaringsudveksling på Facebook kan være nyttig, fordi erfaringerne bliver
fastholdt på Facebook, fremfor hvis de kun blev artikuleret mundtligt i
klasserummet.
Især er erfaringsudveksling på Facebook nyttig, når
eleverne laver gruppearbejde, særligt længerevarende gruppearbejde, hvor ting ofte
glemmes fra gang til gang. Jeg vil bruge det fast fremover, når eleverne laver
AT projekter, hvor der typisk indgår meget informationssøgning, og grupperne
kan drage nytte af hinandens arbejde.
Facebook er i øvrigt også praktisk at have ved
hånden, hvis man hurtigt vil dele dokumenter eller links med klassen, hvis man
vil lave en afstemning osv. Bare opret en gruppe specifikt for din klasse
(eller få en elev til det), så er redskabet altid lige ved hånden. Naturligvis
kan du gøre det samme i Ludus og Lectio, men det kan dine elever jo ikke. Og
det vil vi så gerne have at de gør. Gør det nemt for dem.
Jeg har også brugt Facebook således, at eleverne kommenterede
undervejs, mens vi så en film. Øvelsen er god, fordi de lærer af hinanden.
Eleverne bliver opmærksomme på ting, de ikke selv så, fordi andre elever så
det. Det er en øvelse, der kræver tilvænning, og som uvægerligt vil møde nogen
modstand. Til gengæld viser det sig, at de elever der er usynlige på klassen
til hverdag, ofte markerer sig tydeligt på Facebook. Det er både min erfaring
og mange andres.
Ud over at udnytte de muligheder for bedre læring,
som jeg netop har skitseret, kan man bibringe eleverne (digital) dannelse, ved
at inddrage Facebook i undervisningen. Eleverne bruger selv Facebook rigtig
meget, men bruger de det til noget fornuftigt? Nogen gør, men langt fra alle. Vi
skal vise eleverne vejen til en mere hensigtsmæssig brug af Facebook.
Det gør vi ved dels at undervise med Facebook,
dels ved selv at bruge Facebook hensigtsmæssigt. Vi skriver pænt dansk, og holder en sober tone. Vi
bruger Facebook til erfaringsudveksling, til at netværke, til at søge efter ideer, til konstruktiv debat. Vi fortæller eleverne, når vi har
tilegnet os ny viden og nye ideer via Facebook.
Derfor skal du være ven med dine elever (hvis
de anmoder om det). Så kan eleverne ved selvsyn se, hvordan man gebærder sig på
de sociale medier.
Hej Balder
SvarSletDu behøves ikke at være venner med dine elever for at oprette en gruppe, hvor I kan have et fælles forum. Jeg er selv ikke stor fan af at være venner med nuværende elever. Så der foretrækker jeg at oprette en gruppe og sende dem et link på gruppen de kan deltage i.
Men jo den med facebook som kommunikationsforum er central. Har mange gange forsøgt med at skrive beskeder i lectio uden det store respons. På facebook er der pludselig stor aktivitet på forskellige beskeder, man som lærer meget gerne vil have respons på. bonus :)
Mvh.
Søren
Kære Søren. Nej, du behøver ikke være venner med dine elever. Når jeg skriver "derfor skal du være venner med dine elever på Facebook", mener jeg at "det gør ikke noget, hvis du er venner med dine elever på Facebook".
SvarSletBlot er det vigtigt at det er dine elever der anmoder om venskabet og ikke dig. De må ikke opleve at du trænger dig på deres privatsfære. Jeg har bestemt heller ikke opfordret mine elever til at anmode om venskab.
Godt nok er Facebook ikke privatsfære, men det er der stadig nogen der tror at det er, og opfører sig som om det er.
Jeg vil absolut, IKKE, anbefale at være venner på facebook med nuværende elever. Mest fordi der er et magtforhold som kan være svært at styre.
SvarSletOg jer vil gerne have fri en gang imellem. Det kan være svært hvis jeg popper op i elevers chatliste når jeg er på.
Personligt har jeg ingen problemer med at være venner med tidligere elever.
Jeg oplever det at være i samme grupper som elever som rigeligt til at hjælpe med den digitale dannelse.