Informationsteknologien har forandret sig kolossalt siden jeg færdiggjorde min ungdomsuddannelse i 1994. Når undervisningen i gymnasiet stadig minder meget om dengang, så skyldes det et didaktisk efterslæb indlejret i vanens magt (og lovgivningen). Teknologien findes til et et helt andet gymnasium.
Det er konturerne af denne fagre nye verden, jeg forsøger at anskueliggøre her. Det gør jeg dels i (nogle få) højtravende debatindlæg, og dels i en række lavpraktiske didaktiske refleksioner. Nedenfor har jeg linket til og kategoriseret alle mine artikler, så det bliver til at overskue.
Eksplicit om skriftlighed: Hvordan nye digitale redskaber giver os mere dynamiske eller bare nemmere måder at træne skriftlighed på.
- Elevproducerede læremidler. Mine dyrekøbte erfaringer om den gang jeg satte eleverne til at skrive en lærebog.
- Styrk skriftligheden og få mere tid til kaffe. En gennemgang af alle de måder man kan praktisere ny skriftlighed på, med det redskab jeg selv bruger allermest: En blog...
- Hvordan overskuer og retter jeg et uendeligt antal elevproduktioner? Det mest læste indlæg på min blog adresserer det mest presserende af alle problemer, der følger med den digitale revolution: Hvad gør vi med den eksplosive stigning i elevproduktioner?
Ny didaktik. Hvordan kan nye (og gamle) redskaber bruges til at...
- Tvinge det tavse flertal til at tale. Få mere ud af eleverne & Nu er fremlæggelser på klassen ikke længere en pine.
- Få eleverne til at lære af hinandens erfaringer, og ikke kun dine. Facebook i undervisningen er dannelse.
- Drop lærebogen og vis eleverne hvordan de søger på nettet. Gør dem informationskompetente. Delete alle lærebøger.
- Skriftligt samarbejde i google docs udfordrer eleverne, men du skal vænne dem til det - med tvang. Få føling med elevernes arbejdsproces.
- Eleverne prioriterer at lave deres afleveringer, men tilsyneladende ikke at læse de tekster du giver dem. Løsning: Ophæv det kunstige skel mellem afleveringer og tekster der bare skal læses. Få eleverne til at læse og huske faglitterære tekster.
Om at overskride grænser. Med digitale læremidler bliver den læreproces der tidligere var privat udstillet offentligt. Fejl bliver mere synlige. Hvordan skal vi forholde os til det?
- Om elevernes oplevelse af skam. Skam i klasseværelset.
- Om undervisernes tilbageholdenhed med at udstille sig selv. Eleverne er alligevel bedre til IT end mig.
Debat og kæpheste. Vi kunne gøre gymnasiet så meget bedre, men holder fast i det gamle. Nogle gange koger frustrationen over. Og så skriver jeg.
- Titlen siger sig selv. Nedbryd de fastlåste rammer i gymnasiet, og frigiv lærernes kreativitet.
- Nogle gange er det lovgivningen, der er håbløst forældet. Ny eksamensform i gymnasiet påkrævet.
- Hvis du føler dig som en reaktionær gammel mand (m/k) efter at have læst mine progressive synspunkter, så fortvivl ej, der er nogle der er værre end dig. Læs og bliv forarget. And afslører. Danskerne uvidende om undervisningen i gymnasiet.
- Hvorfor er det i det hele taget at det her er vigtigt? Ingen almen dannelse uden digital dannelse
Instruktioner. Meningen med denne blog har ikke været at lave instruktioner, men refleksioner. Desuden er de programmer jeg anvender så intuitive og simple, at instruktioner er overflødige. Bare gå i gang. Jeg har dog gjort en undtagelse.
- Hurtig test uden forberedelse. Kom i gang med Socrative.
Hvis du virkelig har læst så langt som hertil kan du lige så godt læse min anden blog, om nationaløkonomi...
- Magt og Penge. (ikke for sarte sjæle)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar