Få overblik over sidens indhold

Informationsteknologien har forandret sig kolossalt siden jeg færdiggjorde min ungdomsuddannelse i 1994. Når undervisningen i gymnasiet stadig minder meget om dengang, så skyldes det et didaktisk efterslæb indlejret i vanens magt (og lovgivningen). Teknologien findes til et et helt andet gymnasium. 

Det er konturerne af denne fagre nye verden, jeg forsøger at anskueliggøre her. Det gør jeg dels i (nogle få) højtravende debatindlæg, og dels i en række lavpraktiske didaktiske refleksioner. Nedenfor har jeg linket til og kategoriseret alle mine artikler, så det bliver til at overskue. 


Eksplicit om skriftlighed: Hvordan nye digitale redskaber giver os mere dynamiske eller bare nemmere måder at træne skriftlighed på. 






Ny didaktik. Hvordan kan nye (og gamle) redskaber bruges til at...




Om at overskride grænser. Med digitale læremidler bliver den læreproces der tidligere var privat udstillet offentligt. Fejl bliver mere synlige. Hvordan skal vi forholde os til det?






Debat og kæpheste. Vi kunne gøre gymnasiet så meget bedre, men holder fast i det gamle. Nogle gange koger frustrationen over. Og så skriver jeg. 




Instruktioner. Meningen med denne blog har ikke været at lave instruktioner, men refleksioner. Desuden er de programmer jeg anvender så intuitive og simple, at instruktioner er overflødige. Bare gå i gang. Jeg har dog gjort en undtagelse. 





Hvis du virkelig har læst så langt som hertil kan du lige så godt læse min anden blog, om nationaløkonomi...







Ingen kommentarer:

Send en kommentar