Denne artikel har tidligere været trykt i Samfundsfagsnyt september 2013.
Effekten
af teknologiske forandringer følger ofte med væsentlig forsinkelse.
Forklaringen er simpel: Vanens magt – og vores mangel på fantasi – sinker
implementeringsprocessen. Dette gælder ikke mindst inden for didaktikken.
Det
mest grelle eksempel herpå er vel forelæsningerne på universitetet. Oprindelig
blev forelæsninger indført, fordi bøger var dyre. Læreren skrev sine noter på
tavlen, eleverne kopierede det. Det var nu engang det mest praktiske. Dengang.
Det er snart århundreder siden, at den teknologiske begrundelse for
forelæsninger bortfaldt. Alligevel fortsættes dette system selvom alle ved, at
ingen – uanset om man er tankpasser eller professor – kan koncentrere sig i mere
end (allerhøjest) 25 minutter ad gangen. Der er altså ingen mennesker udover
måske forelæseren selv, der får det fulde udbytte af en forelæsning.
Også
i gymnasiet er vi ofre for vanens magt. Grundstenen i vores undervisning er
stadig de ekstremt kedelige lærebøger. Helt ærligt, hvis det ikke var fordi du
skulle, ville du så nogensinde ad dig selv læse en lærebog til gymnasiet?
Naturligvis ikke. Vi bruger lærebøger, fordi det er bekvemt for os, ikke fordi
vi tror det er sjovt for eleverne. Didaktisk set er lærebogen en katastrofe.
Man lærer stoffet ved at arbejde med det. Hvis man kun læser stoffet, er det
glemt længe inden eksamen. Konsekvensen er, at kun elever med en udpræget stærk
selvdisciplin, der laver deres eget noteapparat (altså piger med bogligt
uddannede forældre), får noget ud af lærebøger.
Det
behøver ikke være sådan. Mulighederne for at producere og distribuere i
fællesskab er, med den IT teknologi der er blevet tilgængelig inden for de
sidste 2-3 år, blevet meget nemmere. Utroligt meget nemmere. Og det giver et
helt nyt didaktisk potentiale for undervisningen i gymnasiet. Imidlertid er der
to barrierer, der hindrer dette potentiale i at udfolde sig. For det første at
der mangler kendskab til denne teknologi, og for det andet den mangel på
fantasi, som jeg indledningsvist nævnte.
Den
første barriere vil snart være overvundet. At oprette en blog eller anvende et
fællesdokument som google docs, er væsentligt mindre kompliceret og krævende
end at bruge programmerne i Office pakken (word og excel f.eks.). Dette er
allerede erkendt af flertallet af gymnasielærere, og de øvrige kommer til at
erkende det meget snart, efterhånden som deres kollegaer presser på for at få
dem til at bruge disse redskaber, så administrative opgaver og
samarbejdsopgaver kan klares meget hurtigere. Det er nok den barriere med
fantasien, der er den værste. Lad mig illustrere det med mit eget eksempel:
Jeg
havde sat mig for, at jeg gerne ville have eleverne til producere deres eget
undervisningsmateriale. Det lykkedes godt nok, men jeg tror klassen kunne have
fået mere udbytte af processen, og at jeg kunne have mindsket min egen
arbejdsindsats, hvis jeg havde været mere fantasifuld. Men nu foregriber jeg
konklusionerne. Lad mig fortælle hvad jeg har gjort, og lad mig derefter
filosofere/småsludre over, hvad jeg har lært i processen.
Det
hele startede med, at jeg sad og rettede i min A-niveau samfundsfagsklasses
skriftlige afleveringer om amerikansk politik. Jeg var ikke så lidt imponeret
over den indsats de havde leveret, både med hensyn til informationssøgning og
selve analyserne. Hvor er det egentlig ærgerligt, tænkte jeg, at elverne ikke
ser hinandens arbejde, og får udbytte heraf. Jeg besluttede derfor at parre
eleverne i grupper alt efter, hvor meget deres afleveringer lignede hinanden,
og bad dem om at samskrive deres opgaver til kapitler, som jeg ville samle i et
kompendium og opgive til eksamen.
Her
opstod problem nummer et. Det er faktisk et stort arbejde at samskrive sådanne
opgaver, og der er ikke tid til det på klassen. Eleverne fik elevtid til det,
men det er svært for dem at samarbejde om en sådan opgave udenfor skolen. Måske
er det heller ikke en opgave, det nødvendigvis giver god mening at lave i
grupper?
Ikke
desto mindre gør eleverne jo altid, hvad de får besked på, så inden længe havde
jeg en række kapitler, hvoraf de fleste faktisk var af en udmærket kvalitet.
Nej, naturligvis var de ikke fejlfri, og jeg hører mange læsere presse på med
et meget relevant spørgsmål: Hvad vil jeg stille op med fejl? Er jeg ikke bange
for, at eleverne skal lære noget forkert af hinanden? Der er mange ting, som
jeg er bange for, men at eleverne kunne risikere at lære noget forkert ved selv
at producere noget materiale, er ikke en af dem.
Når
elever går til eksamen er det ikke alle der får 12. Det er fordi de ikke
husker, forstår, eller at de ligefrem misforstår, de ting som de læser og hører
om på klassen. Det er derfor ikke relevant at frygte for, at eleverne ikke
lærer alt til perfektion. Det relevante er at spørge sig selv, om en ny
læringsform vil indebære bedre læring end ellers. Hvis det er tilfældet, er der
ingen grund til at have betænkeligheder, selvom der måtte opstå misforståelser
undervejs.
Men
fejl var der naturligvis, og hvad gjorde for at minimere dem? Allerførst
skimmede jeg kapitlerne igennem, og fandt ud af, hvad der var de mest typiske
fejl (vi taler primært om formidlingsmæssige problemer). På baggrund heraf
lavede jeg en rettevejledning og satte eleverne til at rette hinandens kapitler.
Det er fantastisk nemt:
Eleverne
har skrevet deres tekst i google.docs (et tekstbehandlingsprogram, hvor teksten
er tilgængelig for flere, og som flere kan redigere i, endda samtidigt om det
skulle være), og giver nu nogle af deres kammerater adgang til dette dokument
(via et link på vores intranet). Således kan mange personer læse, rette og
kommentere på hinandens arbejde, uden at der opstår flere versioner af det
samme dokument, uden teksten risikerer at bliver slettet eller gå tabt, sammen
med den computer den ligger på (for det hele ligger jo online, og bliver hele
tiden opdateret).
Efter
at eleverne havde kommenteret på hinandens arbejde, skulle det rettes igennem
af de oprindelige forfattere, hvorefter jeg skimmede opgaverne igennem igen.
Jeg besluttede mig til, at vi skulle øve os i at lave indledninger, der gjorde
det klart hvilke problemstillinger, der blev arbejdet med i hvert kapitel, og
som gjorde det klart hvilke spørgsmål kapitlet ville beskæftige sig med,
hvorved det også blev klart, hvornår opgaven var besvaret tilfredsstillende.
Eleverne skrev nye indledninger, fik feedback fra hinanden igen, rettede og
afleverede til mig for sidste gang. Jeg samlede alle kapitlerne sammen til et
dokument, som jeg udgav elektronisk med nogle få kommentarer om gyldigheden af
de følgeslutninger, som eleverne præsenterede læseren for. Færdig.
Er
du skeptisk? Det burde du være. Selvom IT-teknologien har gjort udveksling af
information fuldstændig ubesværet, har både elverne og jeg nok brugt
uforholdsmæssigt meget tid på projektet i forhold til udbyttet. Og det helt
store problem står stadig tilbage: Nu har vi en bog på 50 sider, men ingen ud
over mig har læst det hele, og forløbet om amerikansk politik er for længst
forbi. Den proces jeg har beskrevet overfor er hændt sideløbende med den
ordinære undervisning over et halvt år i 2.g.!
Resultatet
er jeg nu stadig glad for. Det bliver en fremragende hjælp til eksamenslæsning,
og der er også masser af inspiration til SRP og det afsluttende AT-projekt, men
værkets tilblivelsesproces skal være anderledes næste gang. Det vigtigste jeg
har lært kan opsummeres, tror jeg, således: Ikke
alle behøver at gøre alt samtidigt.
For
det første er der ikke nogen videre pointe i, at jeg nu har en 50 siders lang
bog om amerikansk politik. Hvad med om jeg i stedet havde haft en 50 siders
lang bog om amerikansk politik, international sikkerhed, EU's gældskrise og
danskernes forhold til religion (nogle af de andre temaer vi har haft om i
2.g.). Arbejdsmængden ville have været den samme, og resultatet (endnu) mere
brugbart.
Dernæst:
Jeg har ikke udnyttet mine elevers potentiale godt nok, når jeg har placeret
dem i grupper, og bedt dem om at varetage opgaver, som hele tiden skal
koordineres. Det var ganske vist min bagtanke, at eleverne skulle blive bedre
til at samarbejde og uddelegere opgaver, men det tager desværre (for) lang tid
at lære på den måde. I stedet for hele tiden at løse opgaven i grupper, burde
jeg have uddelt opgaverne som en stafet.
Hvad
med denne her model? To elever skriver en skriftlig aflevering. En tredje elev
skriver disse to sammen til et helt nyt manuskript. En tredje elev laver en
mundtlig præsentation over dette manuskript, og en femte elev pudser det hele
af, og afleverer det til redaktøren (mig). Både manuskriptet og den mundtlige
præsentation og redaktørens kommentarer gemmes i elektronisk format på
intranettet. Dette gentages i forbindelse med mange forløb, og til sidst har vi
en elevproduceret bog, der dækker en stor del af hele det treårige forløb.
Vil
det virke? Jeg ved det ikke, men uanset hvad vil jeg have lært noget, når jeg
har afprøvet det. Det er nødvendigt at eksperimentere. De erfaringer man gør
sig stimulerer ens fantasi, og så er man nået langt. Herligt at have mottoet ”Errare
intellegere Est” – at lære ved at gå vild.
En sidste tanke: Hvorfor skulle man begrænse sig til, at lade eleverne i én klasse lære af hinandens arbejde? Elever på tværs af klasser og gymnasier burde kunne udveksle erfaringer og materialer?
Spændende tanker, i hvert fald værd at gå videre med!
SvarSletSuper god pointe at "Det relevante er at spørge sig selv, om en ny læringsform vil indebære bedre læring end ellers."
Tak for en interessant og oplysende artikel med afsæt i "vores" hverdag :-)!!!
SvarSletHelt enig vi må blive ved med at eksperimentere - godt arbejde Balder!
SvarSlet