Chokerende nyt: Handelsgymnasiet i Holstebro forbyder IT
i undervisningen. Som et forsøg er computere og mobiltelefoner blevet forbudt.
Men hvordan er det muligt?
Hvordan skal eleverne tjekke deres skema, vide hvor de
skal gå hen, finde deres lektier, læse deres egne noter? Hvordan skal
underviseren involvere hele klassen i undervisningen samtidigt, hvilke
produkter skal han (eller hun) bede eleverne lave, og med hvilke redskaber?
Fire femtedele af den daglige undervisning må konverteres
til dødbringende kedelig tavleundervisning. Det kan da ikke passe.
Det gør det heller ikke. Det er en and.
Her citereres Jens Hylkjær fra Holstebro Handelsskole: ”I
medierne har det de seneste dage været fremstillet, som om computere er
bandlyst fra undervisningen på Holstebro Handelsskole. Dette er faktisk ikke
tilfældet. Det er rigtigt, at computeren skal være klappet sammen ved timens
start og mobilen lagt væk, men der anvendes fortsat it i undervisningen:
regneark, i-bøger, klip fra Nettet, pencast, prezi, Lectio m.m. Forskellen er,
at computeren ikke pr. automatik er en del af undervisningen - det sker først
på lærerens foranledning.”
Øv, der er jo ingen ting at forarges over.
Og dog. Kommentarerne til denne historie afslører, at
mange (faktisk alle ikke-fagpersoner), slet ikke ved, hvad der foregår i
gymnasierne, eller ikke har fantasi til at forestille sig, hvad man kan bruge
en computer til.
Her er et udpluk af debatten (jeg har tilladt mig at
rette tegnsætning og stavefejl):
- Mange unge kan ikke skrive med en blyant eller kuglepen, og stave kan de ikke, da de er vant til stavekontrollen hjælper dem.
- ... så kunne det jo også være de lærer noget, og ikke bare 'kopierer' internettets muligheder for besvarelser af diverse stillede opgaver ... ;-)
- Synes det lyder som en god ide. .. Vestergaard (der foreslog en pædagogisk løsning i stedet, red.) har vist ikke helt forstået at manglende teknologi måske samler klassen rent fysisk og psykologisk. Pædagogik, er det ikke noget man bruger i børnehaver?
- Ideen om "ansvar for egen læring" døde i 00'erne. Som skole skal man sætte rammer for godt læringsmiljø, og når så stor en procentdel af eleverne oplever gener ved brugen af Mobile enheder, er det vel helt på sin plads at lave forsøg med fjernelse af disse. Alle elever er jo frit i stand til at vælge et andet gymnasium, hvis de er utilfredse.
Hvorfor er det bedre at slå ord op i en ordbog, end på en
computer? Er det virkelig meningen, at vi skal undervise i skønskrift i
gymnasiet? Hvor mange handelsskoler ligger der egentlig i Holstebro?
Og hvis vi skal forhindre plagiat af opgaver, er der kun
en måde: Alle elever skriver alle afleveringer i hånden under opsyn af en
lærer.
Der er en ting, der virkelig undrer mig: Vi ved alle, at
danskernes stærkeste ressource i den internationale konkurrence er, at vi er
selvstændige og kritiske i vores tilgang til arbejdet. Det er vi fordi vi
undervejs i uddannelsessystemet lærer at tage ansvar for egen læring. Hvorfor
handler debatten så hele tiden om, at vi skal tage ansvaret fra eleverne?
Det er en (radikal) misforståelse at tro, at eleverne har
det komplette ansvar for egen læring. Det er noget vi lærer dem, noget vi
gradvist pålægger eleverne. Vi sætter hele tiden rammer for eleverne.
Ligesom de gør i Holstebro.
19 ud af 20 kommentarer på Facebook mente computere skulle afskaffes i undervisningen:
Har kommunikeret med Jens Hylkjær i dag og han har faktisk nu bestilt min og Michaels bog om sociale medier i gymnasiet - han er helt åben for nu at stille om så de istedet for forbud vil forbedre deres it-didaktik - men de vil køre forsøget færdigt og jeg prøver at give ham input til at beskrive det så grundigt, at vi kan bruge det forskningsmæssigt.
SvarSletOg der er absolut ingen tvivl om, at mange elever har svært ved at bruge deres mobiltelefon til noget fornuftigt i timerne og det kan være sundt for dem, at få den væk. Men på den anden side: Man kan jo snart ikke klare sig uden to "devices".
SvarSlet