Mange har undret sig over indretningen af de skriftlige
eksamener. Hvor i det virkelige liv er det, at du har brug for at skrive en
tekst på seks timer uden hjælpemidler, sådan som man gør det i dansk,
sprogfagene, samfundsfag og international økonomi f.eks.? Jeg har endnu ikke
opdaget det.
Der er indført internetadgang som forsøgsordning, og det
giver god mening i f.eks. samfundsfag og international økonomi. Men
internetadgang gør ikke en stor forskel i praksis, da man ikke får ekstra tid
til informationssøgning. Et minut brugt på informationssøgning er et minut
mindre til skrivning.
Især forekommer eksamensformen absurd når man betænker,
hvilke kompetencer vi forsøger at bibringe eleverne med IT-integreret undervisning.
Vi vil først og fremmest lære dem at samarbejde; at få mere ud af hinanden.
Dernæst vil vi gerne have eleverne bliver bedre til at udnytte eksterne læringsressourcer
(eksterne i forhold i gymnasiet). Kunne det ikke være skønt, hvis dine elever
kunne lære gennem et netværk de etablerede gennem de sociale medier? Som
minimum vil vi gerne have at de bliver kompetente informationssøgere, men så
hjælper det ikke, at tiden til informationssøgning går fra tiden til skrivning,
når det er skriftlig eksamen vi taler om.
Ingen er disse kompetencer er centrale i eksamen i dag.
Vi eksaminerer stadig i de mere færdighedsbetonede og
målbare dele af faget. Netop de dele hvor det er nemmest at snyde – især hvis
man har internetadgang og/eller kan kommunikere med andre udenfor lokalet.
Der er behov for en ny eksamensform. En eksamensform som gør
det umuligt at snyde. En eksamensform hvor eleverne testes i deres evne til at
producere originale produkter i samarbejde med deres kammerater og verdenen
uden for gymnasiet.
Jeg så gerne skriftlig eksamen i flere fag blev ændret
således, at eleverne i forbindelse med procesorienteret undervisning skrev
(alene eller i fællesskab) en større projektopgave. Selve eksamenen var så en
mundtlig eksamination i deres eget projekt.
Fordelene herved er følgende:
- Plagiat vil afsløre sig, når eleverne ikke aner hvad de har skrevet.
- Eleverne vil blive bedømt på et bredt udvalg af de kompetencer vi ønsker de skal lære, og ikke kun nogle få.
- Eksamen vil være mere studieforberedende fordi dette minder om, hvad man gør på de videregående uddannelser.
- Eksamen vil være sjovere for alle (elev som censor).
En positiv bivirkning herved vil desuden være, at alle
gymnasielærere – og ikke kun dem der lige føler for det – vil tilrettelægge deres
undervisning med henblik på at bibringe eleverne digital dannelse. Nu er det jo
pludseligt afgørende for elevernes karakter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar